merete matthiesen BODYtherapy / YoGa / SOLO retreats / WORKshops / EVENTS / samTALE

Cand. pæd. pæd. fil. AU / DPU

Stud. master of business Coaching (EQA), CCC

Yogalærer 200 TT Hamsa / 200 TT Anusara

Manuvision kropsterapeut & træner

Folkeskolelærer Blaagaard Lærerseminarium

MERETE MATTHIESEN

merete matthiesen BODYtherapy / YoGa / SOLO retreats / WORKshops / EVENTS / samTALE

ÅNDEDRÆTTET &

MEDITATION

FÅ HUL IGENNEM...


ÅNDEDRÆTTET ER LIGE DER ...

- OG VI REGULERER ÅNDEDRÆTTET UBEVIDST GENNEM HELE DAGEN

- OG LIVET - IFHT HVAD DER SKER (OG ER SKET) I VORES LIV. 


DER FINDES MANGE FORSKELLIGE TEKNIKKER.

NOGLE PEPPER OP, ANDRE BEROLIGER DIG.


BEVIDST VEJRTRÆKNING KAN HJÆLPE DIG I STRESSEDE SITUATIONER - ELLER GIVE DIG ENERGI. 

BEVIDST VEJRTRÆKNING ER AT TAGE  KONTROL OVER DIT ÅNDEDRÆT FOR EN STUND -

OG VIL GIVE DIG MULIGHED FOR AT HAVE DET SOM ET REDSKAB DU KAN BRUGE I DIT LIV, I PASSENDE SITUATIONER.


VI OPDAGER IKKE ALTID, AT VI HOLDER VEJRET, BIDER TÆNDERNE SAMMEN OG SPÆNDER OP I KÆBEN,

HVOR MUSKELR OG MELLEMGULV ER INDVOLVERET


VORES STEMME HAR OGSÅ BETYDNING FOR MUSKLERNE I VORES HALS OG MAVE


VED AT FÅ ØJE PÅ DINE VANER I ÅNDEDRÆTTET,

KAN DU MÅSKE KOMME ANDRE GENER TIL LIVS

FX

DÅRLIG SØVN, STRESS, TANKEMYLDER, SPÆNDINGER I MAVEN, MELLEMGULV ELLER UNDERLIV.

ELLER HALS, NAKKE, SKULDRE OG HOVEDPINER.



VORES VELBEFINDENDE ER AFHÆNGIGT AT VORES ÅNDEDRÆT.

SIGNALER SENDES FRA HJERNEN TIL ÅNDEDRÆTTET, MEN VED AT ARBEJDE BEVIDST MED ÅNDEDRÆTTET KAN DU MED ÅNDEDRÆTTET BEGYNDE AT SENDE BEVIDST BESKED TIL DIN HJERNE - OG DIN KROP!


I EN WORKSHOP VIL DU MØDE FORSKELLIGE ÅNDEDRÆTS,ØVELSER OG MEDITATIONSTEKNIKKER  - SOM INDIVIDUELT KAN HJÆLPE TIL MERE AFSPÆNDNING ELLER HØJERE ENERGI  - KOMBINERET MED SIMPLE YOGAØVELSER SOM ALLE KAN VÆRE MED TIL AT GIVE DIG EN STØRRE KROPSBEVIDSTHED GENERELT.

YOGA MED MIG

Mange tror at yoga kun handler om fleksibilitet og vejrtrækning. Men yoga tilbyder så meget mere - og mange bliver for eksempel overasket over, hvor meget man kan svede - og blive stærk  - af yoga.


Jeg har undervist i 12 år og er kropsterapeutisk træner også, så derfor får du øvelser og fif fra begge værktøjskasser. 


Med bare et par gange om ugen sker der underværker.

Yin eller yang. Stærk eller blød. Du vil du hurtigt mærke ændringer i din krop - og måske sind! 


Alt det som foregår på yogamåtten er et spejl på din hverdag.


Yoga kan også være mindfulness. Et bevidst nærvær (og bevidst fravær).


At blive guided og følge instruktioner, gør at du ikke beskæftiger dig så meget med "mig", men bare er i det flow din krop befinder sig i,..du får måske slet ikke tid til at opdage  dit tankespinderi, men bare være :-)  Det er lettere sagt end gjort, og det er lettere for mange mennesker i de svedige klasser end i de stille klasser. Men prøv det af og se hvad der virker bedst for dig.

Shop lidt rundt i yogaens verden og find det du har brug for nu.


Med det sagt, så det er ikke nødvendigvis det som du bedst kan lide, som er det du har mest brug for - men sådan er det med så mange ting i livet!


Så din yogamåtte kan blive det sted, hvor du bevidst kan arbejde med for eksempel din drivkraft, dine svagheder, dit ego. At få øje på din måde at præsterere på eller træde af på. At blive på egen måtte og ikke sammenligne.

Mærke din egen krop,og måske også få en større kropsbevidsthed. Større kropsbevidsthed giver ofte en følelse af frihed. Og hvem vil ikke gerne have mere af det(!)


Hvis du vil udfordre din krop, så kan yoga give dig styrke og balance, samtidig får du udstrækning og fleksibilitet. Alle klasser afslutter med afspændning / savasana.


De stille klasser kan være en udfordring, netop fordi de er stille.


Alle klasser har fokus på åndedrættet.


Du kan også vælge en pranayama-klasse som er undervisning fokuseret på åndedrætsøvelser.


Det tøj du tager på er tøj som du frit kan bevæge dig i,
og som sidder behageligt.
Behageligt fordi du kommer ud i yderstillinger,
og fordi du ikke skal tænke på hvordan dit tøj sidder, men bare lave yoga.